Får man spela in möten med socialtjänsten?

Får man spela in möten med socialtjänsten?

Ja, du får som utgångspunkt spela in ett möte med socialtjänsten om du själv deltar i samtalet.

Det gäller även om socialtjänsten inte har gett sitt tillstånd. Det viktiga är att du inte spelar in ett samtal mellan andra personer där du själv inte är med.


Du måste själv delta

Det är inte olagligt att spela in ett samtal som du själv är med i. Det gäller både telefonsamtal och fysiska möten.

Däremot får du inte lämna kvar en telefon eller annan utrustning för att spela in andra personers samtal i hemlighet. Då kan det bli fråga om olovlig avlyssning.


Ingen skyldighet att berätta

Du behöver normalt inte be om lov eller berätta i förväg att du spelar in ett samtal där du själv deltar. Ibland kan det ändå vara klokt att fundera på hur inspelningen påverkar mötet.

Syftet bör vara att du själv ska kunna minnas vad som sagts och få stöd i ditt ärende.


Var försiktig med sociala medier

Det är en sak att spela in för egen del. Det är en annan sak att sprida ljudklippet. Lägg därför inte ut inspelningar från socialtjänsten på TikTok, Facebook eller andra sociala medier. En sådan spridning kan skapa juridiska problem, särskilt om andra personer kan identifieras eller om känsliga uppgifter sprids. Spara i stället inspelningen för din egen skull. Du kan visa den för din advokat, som kan bedöma om den bör användas och på vilket sätt.


Kort sagt: du får spela in ett möte med socialtjänsten om du själv deltar, men var mycket försiktig med att sprida inspelningen vidare.


Behöver du advokat? Kontakta oss på ADVOKATCIRKELN: info@advokatcirkeln.se, 08-354 340.


Laghänvisning: 4 kap. 9 a §, 4 kap. 6 c § och 5 kap. 1 § brottsbalken (1962:700).